Sunday, December 8, 2013

Menjadi Yang Terbaik dalam Kekurangan Yang Ada

Aku tidaklah sebijak Nabi Khidir.
Aku tidaklah sekacak Nabi Daud.
Aku tidaklah setegas Nabi Sulaiman.
Aku tidaklah setabah Nabi Ibrahim.

Tetapi akan aku bimbing kau..
seperti Nabi Khidir membimbing isteri-isterinya.

Tetapi akan aku mengawal nafsuku..
seperti Nabi Daud bersama Zulaika.

Tetapi akan aku memimpin amal dan ilmumu..
seperti Nabi Sulaiman dengan Puteri Balqis.

Dan tetapi aku juga akan bersamamu walau susah dan senang..
seperti Nabi Ibrahim bersama Sarah, Hajar dan Qathura.

Aku akan menjadi yang terbaik,
dalam kekurangan yang ada.

Aku tahu bukanlah mudah bagiku.
Tetapi itulah yang perlu dilakukan.
Kerana aku tahu nilai harga di sebalik sebuah ikatan.
Ikatan itu satu ikatan yang sungguh mulia.
Ikatan itu bukan hanya untuk aku, tapi juga untukmu.
Ikatan itu bukan saja berhenti di situ.
Tapi ikatan itu berterusan sehingga akhir nafas individu.
Malah aku berharap ikatan itu terus berkekalan hingga ke Syurga Firdaus.
Dari ibu bapa dan sanak saudara ku pinta restu..
Redha kupohon dari Allah Yang Satu..

Maka untuk itu, aku harus bermula..
Bermula dari detik sekarang..
Kerana persiapan secukupnya perlu aku buat sebelum nanti kita ditakdirkan bersatu.
Semoga kau juga begitu.
Sedia melengkapkan dirimu dengan segala yang perlu.
Kerana engkaulah harapanku.
Bidadari yang bakal menjadi sayap kiriku.
Pelengkap kepada separuh lagi agamaku.
Permaisuri yang bakal bertakhta di hatiku.
Ibu yang bakal memberi zuriat penyambung generasiku.

Semoga keduanya sentiasa berada dalam lindungan Allah Yang Maha Esa,
walau di mana saja berada,
walau siapa pun orangnya.

Kau dan aku..
Sama-samalah berusaha..
Menjadi yang terbaik..
Dalam kekurangan yang ada..

Inshaa Allah.


No comments:

Post a Comment